آشنایی با دو جنگنده مدرن پیشرفته حال حاضر دنیا، با ما همراه باشید تا در این مطلب شما را با دو جنگنده به روز، مدرن و پیشرفته دنیا آشنا کنیم.
نسبت عالی توان موتور به وزن هواپیما، بارگذاری کم بال، مجهز بودن به تغییر دهنده جهت رانش موتور ۲ بعدی از شکارچی (RAPTOR) یک جنگندهی ترسناک ساخته که هر کسی، جرئت چشم در چشم شدن با آن را پیدا نمیکند. اما این غول دنیای جنگندههای هوایی نقاط ضعفی دارد که گاهی آن را مغلوب میکند. اولین آنها ابعاد بزرگ آن است که پنهان شدنش از دید خلبانان را در یک نبرد نزدیک بسیار سخت میکند. همچنین کلاه خلبانان این هواپیما از نمایشگر برخوردار نیست و خلبان باید برای هدفگیری موشک حتما دماغه را به سوی هدف بگیرد. علاوه بر این موشکهای برد کوتاه این هواپیما دیگر خیلی قدیمی شده ضمن آنکه این پرنده تنها قادر به حمل ۲ موشک ایم ۹ ام (AIM 9M) آن هم در داخل بدنه است که بدینترتیب شیوه استفاده از آنها بسیار محدود میشود.
بر اساس صحبتهای خلبانان تایفون که در برابر اف ۲۲ قرار گرفتهاند، هر چند تغییر دهنده بردار رانش موتور رپتور به اجرای مانورهای پیچیده کمک میکند اما با به کارگیری آن فورا هواپیما انرژی خود را از دست میدهد. همین عوامل باعث شده که خلبانان رپتور همیشه سعی کنند جنگ را به ارتفاعات بالا و در سرعتهای زیاد بکشانند.
فرمانپذیری یا هندلینگ واژهای آشنا برای تمام رانندگان است، اگر فرض کنیم جنگنده اف ۱۸ یا هورنت(Hornet) یک خودرو میبود رانندگان عاشق هندلینگ آن میشدند چرا که خلبانان روی دماغه این هواپیما تسلط بسیار عالی دارند و به راحتی آن را به جهت دلخواهشان هدایت میکنند. موشکهای ایم ۹ ایکس که در زیر بال این هواپیما قرار گرفته هم در نبرد هوایی نزدیک یک نقطه اتکا به شمار میرود. این هواپیما در ارتفاع کم به خوبی پا به پای سایر جنگندهها نبرد میکند اما اگر برای هدف قرار دادن یک رپتور (RAPTOR) ، تایفون یا رافائل به ارتفاعات اوج بگیرد در برابر آنها چندان حرفی برای گفتن ندارد. حتی خلبانان اف ۱۶ میگویند سوپرهورنت که نوع ارتقاء یافتهی هورنتهای قدیمی است در ارتفاعات بالا خیلی سریعتر از جنگنده آنها انرژی خود را از دست میهد. اما اگر پای مانورهای سنگین به میان کشیده شود سازه هورنتهای قدیمی خیلی بهتر از سوپر هورنتها فشار را تحمل میکنند چرا که پدربزرگها میتوانستند تا ۹ برابر گرانش زمین شتاب را تحمل کنند در حالیکه سوپرهورنتهای جوان بیش از ۷ برابر گرانش زمین توان تحمل فشار ندارند ندارند.
یکی از خلبانان این جنگندهها از قابلیت خارقالعاده اف ۱۸ برای انجام مانوری به نام (Turbo nose down) یاد میکند که میتواند طی اوجگیری با زاویه حمله زیاد که این جنگنده با از دست دادن انرژی به سرعت از نفس میافتد او را از مهلکه نجات دهد. خلبان در این مانور، توان اضافی موتور را برای بیرون کشیدن ناگهانی هواپیما از حالت پرواز با زاویه حمله زیاد به کار میگیرد و به سرعت هواپیما را از وضعیت خطرناکی که به آن دچار شده خارج میکند. اما اگر به هر ترتیب هواپیمای دشمن در پشت سر هورنت قرار بگیرد، هنوز یک برگ برنده دیگر برای بازی هورنت مانده و آن موشکهای ایم-۱۳۲ هستند که قادرند پس از شلیک شدن، ۱۸۰ درجه چرخیده و سپس در کسری از ثانیه روی اهدافی در موقعیت ساعت ۶ قفل و آنها را منهدم کنند. البته این یک تاکتیک دفاعی پر ریسک است و اجرای آن خلبانانی با اعصاب آهنین را میطلبد که به فناوری اعتماد کامل کنند.